Magazyn M這dych - Strona g堯wna
Antykoncepcja Ksi嘀ki Na powa積ie
Opowiadania Poezja Tworzenie WWW
emodi.pl -  Wiele sklep闚 w jednym miejscu
Okno logowania
L:
H:
Za堯 nowe konto

Szukaj

Teksty
Strona g堯wna
Antykoncepcja
Film
Fotografia
Humor
Ksi捫ki
Linki
Muzyka
Na powa積ie
Opowiadania
Poezja
Sport
Tworzenie WWW
Wywiady

Reklama


Redakcyjne
Strona g堯wna
Newsy
Nasze banery
Dodawanie tekst闚
Redakcja
Reklama
Linki

Subskrycja
Tw鎩 email


Polityka prywatno軼i

STATy:)

o2u.pl - 
darmowe liczniki
Tekst闚: 341
Komentarzy: 1221
Tw鏎c闚: 110 os鏏
Soft: cmsMM v 2.0

Chcesz doda sw鎩 artyku?


MM >> Na powa積ie >> Szukaj帷 鄉ierci…

Szukaj帷 鄉ierci…


Data publikacji: 03-05-2005
Autor:Jerzy "AvarniaN" Wyszy雟ki
Kategoria:Na powa積ie
Ods這n:2850

          Czy cz這wiek ma prawo umrze na w豉sne 篡czenie? Czy 篡cie jest niezbywalnym obowi您kiem czy przywilejem, z kt鏎ego mo瞠my zrezygnowa? W kt鏎ej chwili nast瘼uje zgon? Czy cz這wiek jest Panem w豉snego losu czy tylko Zabawk w r瘯ach Boga? Na te pytania trzeba sobie odpowiedzie 瞠by m鏂 w pe軟i zrozumie problem eutanazji i aborcji.
     W obecnych czasach na 鈍iecie toczy si coraz ostrzej dyskusja nad zalegalizowaniem eutanazji i aborcji. Zwolennicy wysuwaj argumenty o mo磧iwo軼i skr鏂enia niepotrzebnego cierpienia i przerwania bezsensownej wegetacji, o tym, 瞠 cz這wiek powinien sam decydowa o swoim losie, o tym, 瞠 p堯d nie jest jeszcze cz這wiekiem do chwili narodzenia, poniewa nie czuje i dlatego nie mo瞠 by chroniony prawem ludzkim. Przeciwnicy m闚i o bezcenno軼i ludzkiego 篡cia w ka盥ej postaci, o istnieniu pierwiastka ludzkiego w ka盥ym plemniku i twierdz (g堯wnie Ko軼i馧 i chrze軼ijanie), 瞠 B鏬 da cz這wiekowi 篡cie i ten nie ma prawa go sobie odebra.
    Zastan闚my si nad tym po kolei. Po pierwsze eutanazja. 疾by wyrazi si na ten temat ka盥y z nas musi zada sobie pytanie: jak daleko si璕a ludzka wolno嗆? Ja osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 ka盥y cz這wiek ma prawo do wolno軼i totalnej pod warunkiem, 瞠 swoim dzia豉niem nie szkodzi drugiemu cz這wiekowi lub innej istocie 篡wej, szanuje pogl康y innego cz這wieka (na tym polega wolno嗆) i zachowuje pewne normy, kt鏎ych przestrzega po prostu trzeba (nie pokazywanie si nago w miejscach do tego niewskazanych, przychodzenie w stanie odurzenia alkoholowego lub narkotykowego na uroczysto軼i, czy okazywanie braku szacunku warto軼iom cennym dla innych ludzi). Wed逝g mojej definicji wolno軼i eutanazja jest jak najbardziej legalna. Ale s oczywi軼ie inne racjonalne pobudki sk豉niaj帷e do zalegalizowania eutanazji.
    Mam nadziej, 瞠 ka盥y z Was si zgodzi, 瞠 celem 篡cia cz這wieka jest osi庵ni璚ie jak najd逝瞠j trwaj帷ego stanu szcz窷cia. Dla jednych szcz窷ciem jest gromadzenie d鏏r materialnych, dla innych nieko鎍z帷a si zabawa a jeszcze inni doznaj szcz窷cia pomagaj帷 bli幡im i dziel帷 si z nim swoim maj徠kiem. Oczywi軼ie dla wi瘯szo軼i z nas istnieje wiele dr鏬 do szcz窷cia. Ale czy jest mo磧iwe p鎩軼ie jak彗olwiek z tych dr鏬, je郵i mo積a porusza tylko g這w? Je郵i si jest do篡wotnio przykuty do 堯磬a? Je郵i nie mo積a funkcjonowa przynajmniej w minimalnym stopniu samodzielnie? Dla mnie odpowied jest jedna. NIE!! A co to za 篡cie, w kt鏎ym nie mo積a osi庵n望 celu? To 篡cie pozbawione sensu! Uwa瘸m, 瞠 takie 篡cie to nie 篡cie tylko wegetacja, wi璚 cz這wiek 篡j帷y w ten spos鏏 powinien mie prawo umrze.
    Nast瘼nym przypadkiem, w kt鏎ym cz這wiek powinien mie prawo umrze jest 鄉iertelna choroba, kt鏎a przysparza du穎 cierpienia. Chory cierpi帷y np. na raka ko軼i cierpi niewyobra瘸lne m瘯i a szanse na wyleczenie s stosunkowo ma貫. Mo積a faszerowa chorego silnymi 鈔odkami przeciwb鏊owymi, ale ja raczej nie chcia豚ym ostatnich chwil 篡cia sp璠zi bez kontaktu z rzeczywisto軼i. Szanse wyzdrowienia s ma貫, ale jednak s. Co si stanie z pacjentem, kt鏎y powr鏂i po takiej chorobie? Czy b璠zie w stanie powr鏂i do 篡cia i do normalnego funkcjonowania w spo貫cze雟twie? Szczerze w to w徠pi. Po bliskim spotkaniu ze 鄉ierci cz這wiek zaczyna si cieszy ka盥 chwil swojego istnienia i stara si wykorzysta maksymalnie ka盥y kolejny dzie. Carpe diem- chwytaj dzie- to stwierdzenie i zarazem filozofia 篡ciowa, nawo逝j帷e do korzystania z 篡cia jest s逝szne, ale nie mo瞠my si zatraci w wiecznym poszukiwaniu wra瞠 i spe軟ianiu marze, poniewa jest te druga strona medalu. Memento Mori- pami皻aj o 鄉ierci- ta sentencja wzywa nas do ustatkowania si, za這瞠nia rodziny i nie uleganiu chwilowym pragnieniom, poniewa w ka盥ej chwili mo瞠 wybi nasza godzina. Ci, kt鏎zy prze篡li ci篹k, pe軟 cierpie chorob, kt鏎zy stali na kraw璠zi 鄉ierci b璠 mieli trudno軼i z ustatkowaniem si. Dlatego ka盥y cierpi帷y m瘯i cz這wiek powinien mie mo磧iwo嗆 bezbolesnego odej軼ia z tego 鈍iata, po瞠gnawszy si z rodzin i przyjaci馧mi.
    Teraz czas na aborcje. Kto powie, 瞠 je郵i s逝szna jest eutanazja to aborcja tym bardziej. Tu si nie zgodz. Eutanazja to 鈍iadome odej軼ie z tego 鈍iata osoby, kt鏎a mog豉 podj望 t decyzj z w豉snej woli. Je瞠li p堯d uznamy za cz這wieka to aborcja b璠zie najzwyklejszym morderstwem. W takim wypadku 瘸den cz這wiek (matka) nie ma prawa odebra prawa do 篡cia drugiemu cz這wiekowi (nienarodzonemu dziecku). W ka盥ej kom鏎ce rozrodczej tkwi potencja stania si cz這wiekiem.
     Z innej strony p堯d nic nie czuje, wi璚 zabijanie dziecka przed narodzeniem jest bardziej humanitarne ni u鄉iercanie go ju po przyj軼iu na 鈍iat jak to z niekt鏎ymi niechcianymi dzie熤i si dzia這.
    I w豉郾ie w s這wie „niechcianymi” tkwi ca造 problem. Czy zmuszanie matki do urodzenia niechcianego dziecka nie jest skazywaniem tego dziecka na pe軟e udr瘯i dzieci雟two? G堯d, bieda, pija雟two to problemy, z jakimi mo瞠 zetkn望 si taki m這dy cz這wiek. Po jakim czasie, by mo瞠, zostanie odebrane biologicznym rodzicom, ale szkody w psychice b璠 ju nieodwracalne. Innym problemem mo瞠 nie by wcale brak pieni璠zy, lecz brak czasu lub ch璚i opieki nad dzieckiem. Wtedy ju nikt nie wykryje, 瞠 dziecku jest 幢e, a wspomnienia takiego dziecka mog by r闚nie traumatyczne. Mimo, 瞠 aborcja to w pewnym sensie morderstwo dokonane na bezbronnej ofierze, z drugiej strony jest to ratowanie niewinnych istot przed czym gorszym od nieistnienia - przed odrzuceniem, wielkim cierpieniem i b鏊em, wieloma trudnymi pytaniami, jakie takie dziecko zacznie sobie zadawa „Czy to moja wina?”…
    Ko鎍z帷 moje wywody pragn poleci wszystkim opowiadanie Philipa K. Dicka pt. „Przedludzie” opowiadaj帷e o 鈍iecie, w kt鏎ym aborcja mo磧iwa jest do 12 roku 篡cia dziecka…Bardzo sk豉niaj帷a do refleksji lektura.
    Ka盥y z nas musi na w豉sn r瘯 odpowiedzie sobie na zadane na pocz徠ku pytania. Ka盥y mo瞠 doj嗆 do innych wniosk闚 i nie b璠zie za to karany. Poniewa ka盥y jest Wolny. Prawo zabraniaj帷e mi odej嗆 w chwilach cierpienia lub do篡wotniej wegetacji uwa瘸m za zaprzeczenie tej Wolno軼i.



Jerzy "AvarniaN" Wyszy雟ki


Kliknij, aby zobaczy inne artyku造 autora Jerzy "AvarniaN" Wyszy雟ki
Jak doda komentarz?
Aby doda komentarz nale篡 si zalogowa (okno logowania, na g鏎ze strony). Je瞠li nie masz jeszcze swojego konta kliknij tu, aby si zarejestrowa.

CZY JEST 玆CIE KT紑EGO NIE WARTO PRZE玆? Dla mnie tylko taki komentarz jest odpowiedni. Czy jest 篡cie, kt鏎e mozna komu odebra, czy jest 篡cie, kt鏎e mo積a sobie odebra? Je郵i B鏬 wys豉 Ci na ten 鈍iat, musisz prze篡 godnie to 篡cie. Je瞠li B鏬 daje komu 篡cie, to czy mo積a je odebra tej istocie? Niech ka盥y sam odpowie sobie na to pytanie, niech przemy郵i.....
Lotka, 2005-10-25 19:32:56

Twoje pogl康y s troch sprzeczne. Napisa貫 o aborcji: "z drugiej strony jest to ratowanie niewinnych istot przed czym gorszym od nieistnienia..". A kto b璠zie decydowa o tym czy to jest ratowanie czy te mordowanie? Mo積a mie spaprane dzieci雟two, ale u這篡 sobie 篡cie p騧niej. Je瞠li tak bardzo popierasz wolno嗆 to daj tym dzieciom r闚nie prawo do wolno軼i, a nie podejmuj z g鏎y decyzji, 瞠 lepiej jak wog鏊e nie przyjd na 鈍iat. Na pewno napiszesz, 瞠 nie to mia貫 na my郵i, w ka盥ym b康 razie chc帷 nie chc帷 sw鎩 pogl康 o aborcji sformu這wa貫 dosy niefortunnie. Co do eutanazji to zgadzam si z Twoj opini. Pozdrawiam!
Dealer, 2005-05-03 20:01:23

| Fotkapro.pl - ogladaj i oceniaj fotki | Blog z poradami, inspiracjami | Darmowe liczniki | Noclegi Nad Morzem |